Gramofony dla DJ'ów


O ile, żeby być DJ'em, kiedyś nie koniecznie trzeba było posiadać parę gramofonów i mikser, bo dokładnie takie samo zadanie spełniały magnetofony szpulowe, o tyle dzisiaj określenie "DJ", "praca DJ'a" - kojarzy się przede wszystkim (przynajmniej mnie) z obracaniem płytami winylowymi na gramofonach, a dopiero gdzieś na piątym planie jest gość, który puszcza muzykę z płyt CD.
W tym rozdziale oczywiście wzięte pod lupę zostaną te pierwsze - czyli gramofony używane przez współczesnych DJ'ów, jak i te, których używano nie tak dawno, a wyszły już z produkcji lub były nieudanymi modelami danych producentów.
Gramofon dla audiofila musi spełniać bardzo wiele wymagań. Gramofon dla DJ'a już nie tak dużo. Częściowo wposmniałem o tym w innym dziale tej strony www. Do podstawowych różnic należy zaliczyć to, że gramofony audiofilskie to często automaty, a gramofony dla DJ'ów są w pełni manualnymi maszynami (wszystkie czynności związane z odtworzeniem płyty wykonuje użytkownik np. położenie igły na płytę i jej zdjęcie po zakończeniu odtwarzania płyty), DJ'e stosują gramofony z mocnymi silnikami z napędem bezpośrednim (Direct-Drive), a audifile z różnych względów użyją gramofonów z napędem paskowym (Belt-Drive). Oczywiście widnieją też zasadnicze różnice w stosowanych wkładkach w zestawach DJ, a zestawach audiofilskich. Różnice widać też w cenach poszczególnych ustrojów. I bądźmy szczerzy - nawet najlepszy sprzęt dla DJ'a będzie zdecydowanie tańszy od średniej jakości zestawu audiofilskiego. Po garść informacji z zakresu audiofilskich gramofonów zapraszam do działu Gramofony audiofilskie.

Przyglądam się teraz, w krótkich przerwach w pisaniu tego tekstu, jak płyta obraca się na talerzu gramofonu i myślę... I miałem zamiar odpuścić już dalsze rozważania i po prostu przejść do pezentacji danych technicznych poszczególnych modeli poszczególnych producentów ale jednak jeszcze tego nie zrobię.
Zanim przejdę do tego etapu, najpirw postaram się przybliżyć na podstawie znalezionych w sieci dokładnych informacji i ilustracji, podstawową budowę gramofonu.


Zależnie od rodzaju adaptera gramofony dzieli się na: monofoniczne, stereofoniczne i kwadrofoniczne. Istnieje wiele typów gramofonów od prostych do pełni zautomatyzowanych, które mogą występować jako urządzenia profesjonalne lub powszechnego użytku.
Adapter gramofonu jest przetwornikiem, który przemienia drgania igły na sygnał foniczny. W zależności od tego w jaki sposób następuje wytwarzanie napięć elektrycznych w adapterze, rozróżnia się adaptery elektromagnetyczne, magnetoelektryczne i piezoelektryczne. W gramofonach hi-fi stosuje się adaptery elektromagnetyczne z ruchomą kotwicą lub z ruchomym magnesem oraz adaptery magnetoelektryczne z ruchomą cewką.
Adapter monofoniczny elektromagnetyczny z ruchomą kotwicą składa się z nieruchomego magnesu trwałego, nieruchomej cewki oraz ruchomej żelaznej kotwicy zakończonej igłą. Kotwica jest umieszczona w polu magnesu trwałego między nabiegunnikami tak, że może wykonywać ruchy dookoła osi prostopadłej do płaszczyzny rysunku. Ruch kotwicy w polu magnesu trwałego spowodowany drganiami igły, wywołuje zmiany strumienia magnetycznego w kotwicy. Ponieważ kotwica stanowi rdzeń nieruchomej cewki zmiany strumienia magnetycznego przenikającego cewkę indukują w niej napięcie. W położeniu środkowym kotwicy strumień magnetyczny nie przepływa przez cewkę. Przy wychyleniach kotwicy z położenia środkowego strumień magnetyczny przepływa przez cewkę w jednym lub drugim kierunku.
W adapterze stereofonicznym drgania igły spowodowane sfalowaniami obu ścianek przesuwającego się rowka powodują wytworzenie sygnałów w kanale lewym i prawym.
Igła jest jedyną częścią adaptera, która ma kontakt z płytą. Warunki pracy igły są niezwykle trudne. Wierzchołek igły styka się z rowkiem płyty gramofonowej na powierzchni mniejszej niż 10 do -4 mm2, co przy nacisku igły 0, 03 N oznacza ciśnienie powyżej 0, 3 * 109 Pa. Przy tak dużym ciśnieniu każda chropowatość i nieregularność wierzchołka igły może uszkodzić płytę. Dlatego wierzchołek igły ma bardzo gładko wypolerowaną powierzchnię i jest wykonany z twardego materiału. W gramofonach hi-fi stosuje się adaptery z ostrzami diamentowymi. Trwałość igły diamentowej przy starannej eksploatacji wynosi około 1000 godzin pracy. Duże ciśnienie igły na płytę sprawia, że sfalowania ścianek rowka pod naciskiem igły ulega wygładzeniu lub odkształceniu co zmniejsza amplitudę wychyleń wierzchołka igły. Zjawisko występuje szczególnie na dużych częstotliwościach przy małych spiralach zapisu i powoduje spadek tonów wysokich oraz zniekształcenia nieliniowe odczytywania. W adapterach od dawna stosuje się igły o kołowym przekroju poprzecznym wierzchołka, tzw. igły sferyczne. Igła sferyczna ma bardzo małą powierzchnię styku ze ściankami rowka, wywiera zatem duże ciśnienie. Aby poprawić odczytywanie tonów wysokich, opracowano igły o specjalnych kształtach. Zwiększają one powierzchnię styku igły z rowkiem, oraz zbliżają kształt wierzchołka igły do kształtu rylca głowicy zapisującej. Najbardziej popularne są igły eliptyczne i igły Shibata.
Zadaniem ramienia jest takie podtrzymywanie adaptera, aby igła miała stały kontakt z obu ścianami rowka. W tym celu igła wywiera na płytę siłę pionową, zwaną naciskiem igły. Potrzebny do prawidłowego działania adaptera nacisk igły na powierzchnię płyty dla gramofonów hi-fi powinien mieć wartość 0, 01 N do 0, 03 N. Mały nacisk igły na płytę wymaga zmniejszenia niepożądanych sił bocznych, które działają na igłę w rowku. Siły te są spowodowane tarciem igły w rowku, tarciem w łożyskach ramienia oraz bezwładnością i niewyważeniem ramienia. Z takiego względu w gramofonach hi-fi stosuje się ramiona lekkie, o małych oporach łożyskowania, dobrze wyważone w płaszczyźnie poziomej i pionowej. Adapter powinien być tak prowadzony nad powierzchnią płyty, aby kierunek drgań igły pokrywał się z kierunkiem drgań rylca przy zapisywaniu płyty.


Mechanizm obracający płytę.

Talerze gramofonów muszą się obracać dokładnie z taką samą prędkością obrotową z jaką są nagrane płyty tj. 78, 45, 33 1/3 i kiedyś 16 2/3 obrotów na minutę. Talerz jest ułożyskowany w metalowej płycie stanowiącej podstawę mechanizmu tak, że może się swobodnie obracać. Wraz z talerzem obraca się nałożona na niego płyta, dzięki tarciu między nią a talerzem. Aby zwiększyć to tarcie powietrza talerza jest pokryta gumą. Talerz działa równocześnie jako koło zamachowe wyrównując krótkotrwałe wahania prędkości obrotowej. Talerz jest obracany za pomocą silnika elektrycznego. Przy odczytywaniu siły napędzające talerz są znacznie mniejsze niż przy zapisywaniu. Chodzi głównie o pokonanie siły tarcia igły w rowku. W tym przypadku wystarczą słabsze silniki o mocy do 5W. Silniki elektryczne powinny charakteryzować się specjalnie małym rozproszeniem magnetycznym, gdyż pola elektromagnetyczne rozproszenia indukują napięcia zakłócające w adapterach elektromagnetycznych i magnetoelektrycznych. Mały poziom zakłóceń jest szczególnie ważny w adapterach wysokiej jakości ze względu na ich mały poziom wyjściowy sygnału. Z tego powodu nawet najlepsze silniki prądu przemiennego – asynchronicznym lub synchronicznym. Przy dużych wymaganiach odnośne stabilności prędkości obrotowej (+- 0, 2%) i przy napędzie talerza silnikiem prądu stałego stosuje się elektroniczną stabilizację i zmianę obrotów talerza. Silnik napędza talerz za pośrednictwem przekładni mechanicznych złożonych z kółek pośredniczących lub paska. Przy napędzie talerza za pomocą kółek pośredniczących, do wewnętrznego obrzeża talerza dociska kółko o ogumieniu obrzeżu. Z drugiej strony kółka dociskowego, przylega do niego wałek silnika. W ten sposób szybkie obroty silnika przenoszą się na talerz. Przez dobranie średnicy wałka silnika można uzyskać odpowiednią prędkość obrotową talerza. W gramofonach dysponujących trzema lub czterema prędkościami obrotowymi, stosuje się kółka pośredniczące o różnej średnicy. Kółka zamocowane są na płytce. Przez obrócenie tej płytki o pewien kąt, wałek silnika łączy się poprzez kółka pośredniczące o różnej średnicy z wałkiem napędowym obracającym talerz. Stosuje się również, zamiast wielu kółek pośredniczących, pojedyncze wielostopniowe kółko osadzone bezpośrednio na wałku silnika. Przejście z jednej prędkości obrotowej na drugą następuje przez przesunięcie silnika, tak aby kółko stykało się z obrzeżem talerza na różnych średnicach kółka wielostopniowego. Największą równość obrotów talerza bez wibracji i drżeń zapewnia napęd za pomocą paska z gumy lub z neoprenu na zewnętrznym obrzeżu talerza. Mechanizm napędu talerza jest wyposażony w samoczynny wyłącznik silnika elektrycznego. Do ramienia adaptera jest przymocowany pod płytą mechanizmu przesłona przekaźnika fotoelektrycznego lub kontaktron wyłącznika sieciowego silnika. Gdy ramię z adapterem zostanie wychylone na zewnątrz płyty, silnik zaczyna się obracać. Gdy adapter znajduje się w końcowym rowku płyty, następuje automatyczne wyłączenie silnika.




Części gramofonu:



1. Włącznik sieciowy [włącznik napięcia]

Gdy wciśnięty (i w wypadku tego gramofonu świeci na niebiesko) wtedy zasilanie jest doprowadzane do układów gramofonu. Mowiąc prost - gramofon jest włączony. Może służyć też za ciekawy efekt. Podczas pracy gramofonu, gdy talerz się kręci i tym przyciskiem wyłączysz zasilanie, talerz gramofonu będzie sie dalej krecił, aż pod wpływem własnego oporu zatrzyma się. Przy cieężkich talerzach trwa to dobrą chwilę... Są też gramofony, które nie wymagają takiego działania, gdyż mają wbudowany układ wolnego wyhamowywania talerza w celu uzyskania dokładnie takiego samego efektu. Wtedy można dodatkowo sterować potencjometrem zakres hamowania czyli czy będze to trwało dłużej czy krócej.

2. Przyciski Start / Stop

Te przyciski włączają silnik gramofonu, który zaczyna obracać talerzem. Oba przyciski mają tą samą funkcję. Gdy talerz się kręci, a niciśniesz STOP, zostanie włączony hamulec i talerz zatrzyma się. Stosuje się różne metody hamowania talerza. Może to być (w gramofonach starych typów) wolne wyhamowywanie poprzez odebranie napięcia zasilania i hamowanie oporem własnym talerza, może to być hamowanie za pomocą gumowego klocuszka dociskanego do krawędzi gramofonu, podobnie jak rozwiązane jest hamowanie roweru, z tą różnicą, że w gramofonie jest przyłozona o wiele mniejsza siła i dokonuje tego elektromagnetyzny zwalniak, który po krótkim czasie odstępuje od krawędzi talerza i wraca do położenia trybu pracy (czyli do nie-hamowania talerza).

3. Talerz [Platter]

Talerz to po prostu miejsce, na które kładziesz płytę. W przypadku tego modelu jest bezposrednio połączony z silnikiem.
UWAGA: Pamietaj, że płyty nigdy nie kładziemy bezpośrednio na powierzchnię talerza, lecz na slipmatę, w przeciwnym wypadku płyta niemal od razu uległa by zniszczeniu!

4. Przycisk Reverse [Wstecz]

Gdy naciśniemy ten przycisk, silnik gramofonu prawie natychmiast zacznie obracać talerz w kierunku przeciwnym.

5. Kontrola czasu startu silnika

Dzięki niej możemy ustawić czas, po jakim silnik będzie sie kręcil w pełnych obrotach od naciśnięcia przycisku START (efekt odwrotny do powolnego wyhamowywania talerza przed jego całkowitym zatrzymaniem).

6. Kontrola czasu hamowania silnika

Dzieki niej możemy ustawić czas, po jakim silnik zatrzyma się z pełnych obrotów od nacisniecia przycisku STOP (o czym wspomniano powyżej).

7. Lampka stroboskopowa i swiatełko punktowe

Swiatełko punktowe skierowane jest zawsze w stronę ramienia, w ten sposób, że widzisz ścieżki pod iglą i na całym zasięgu ramienia.
Lampka stroboskopowa rzuca swiatło na boczną krawędź talerza. Jeśli masz pitch ustawiony na 0%, paski [ew. kropki] beda stać w miejscu.

8. Przyciski obrotów [33 i 45 RPM]

Naciskając jeden z tych przycisków ustawiasz prędkość obrotową talerza. W przypadku tego gramofonu 33 obroty na minutę, 45 obrotow na minutę, a naciskajac oba na raz - 72 obroty na minutę.

9. Key lock

Różni producenci różnie nazywaja tę funkcję. Po naciśnięciu tego przycisku, wysokość dźwięku nie będzie się zmieniać wraz z tempem utworu zmienianym przez suwak pitch.

10. Quartz Lock

Jeśli włączony, utrzymuje pitch na 0% bez względu na aktualne położenie suwaka.

11. Suwak Pitch

Służy do zmiany prędkości [a więc i tempa] odtwarzanego utworu. W środkowej pozycji płyta będzie odtwarzana w takiej prędkości, w jakiej była nagrana, ponieważ środek to położenie zerowe.



Części ramienia:



12. Przeciwwaga i pierscień skali

Przeciwwaga służy do utrzymania balansu systemu, tak aby nacisk na igłę był dokładnie taki, jaki podaje się w instrukcji. Dzięki temu uzyskamy najlepszą jakość dźwięku.

13. Pierscień wysokosci ramienia

Obracając tym pierścieniem w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara podniesiemy ramię do 6mm wyżej. Nie można poruszać tym pierścieniem dopóki wajcha blokady wysokości [14] nie będzie zablokowana.

14. Wajcha blokady wysokosci

Przemieszczając tą wajchę do przodu i do tyłu spowodujemy blokadę pierścienia wysokości systemu [13].

15. Pokretlo antiskate

To pokrętło służy do niwelowania siły odśrodkowej i dośrodkowej talerza na ramię.

16. Blokada ramienia

Służy do zablokowania wymiennego ramienia [w tym wypadku S i proste] w całym systemie ramienia.

17. Zatrzask ramienia

Odkładając ramię na stopkę, gdy nie używamy gramofonu, można je zablokować, aby się nie przemieszczało. Słuzy do tego zatrzask.

18. Dźwignia opadania ramienia

Gdy ustawimy ramię nad wybranym punktem płyty i przesuniemy tą dzwignie, ramię powolutku opadnie na talerz gramofonu.

19. Pierscień mocowania systemu

Sytem wkładamy do pierścienia i przykręcamy - cała logika.

Wiele spraw związanych z obsługą ramienia zostało szerzej opisanych w dziale poświęconym kalibracji wkładki gramofonowej.

Infpormacje zaczerpnięte ze stron:

images.google.pl
google.pl
rudy.mif.pg.gda.pl
forum.djshop.pl
ftb.pl
energizer.fora.pl


Teraz, mam nadzieję, jest najlepszy czas na prezentację kilku najbardziej popularnych producentów gramofonów i ich produktów...


Zacznę od modelu, który przez wile, wiele lat od momentu opracowania jego parametrów i rozwiązań technologicznych nie zmienił się zupełnie. Dopiero jego późniejsi "bracia" mieli zmienione pewne szczegóły.
Mowa tu o niepowtarzalnym:

Technics SL-1200

Technics_SL-1200MK2

Technics SL-1200 - seria gramofonów zaprezentowanych po raz pierwszy w październiku 1972 r. przez firmę Matsushita pod marką Technics.
Oryginalnie urządzenie klasyfikowane było do sprzętu Hi-Fi, jednak szybko znalazło użytek wśród DJ-ów zarówno radiowych jak i klubowych. Kolejny, udoskonalomy model - MK2 wypuszczony w 1978 r. ustanowił standard przemysłowy dla gramofonów wykorzystywanych przez Disc Jockeyów i Scratcherów.

Dane techniczne

- Napęd bezpośredni
- Prędkość odtwarzania zmienna w zakresie +/- 8%
- Wysoki moment obrotowy (1500 g/cm^(2))
- Zniekształcenia: 0,01%
- Podstawa 12.5 kg w celu zredukowania drgań podłoża
- Wysoka żywotność urządzenia


Modele

- SL-1200
- SL-1200MK2
- SL-1200MK2PK
- SL-1210MK2
- SL-1200MK3
- SL-200M3D
- SL-210M3D
- SL-1200MK4
- SL-1200MK5
- SL-1210MK5
- SL-1210M5G
- SL-1200MK6

Strona producenta:
KLIK


VESTAX PDX-2000

Vestax PDX-2000

Gramofon Vestax PDX-2000 to jeden z najbardziej popularnych gramofonów zaraz po wspomnianym wyżej Technics'ie SL-1200. Przynajmniej ja tak uważam. Wynika to z obserwacji czynionych na różnych klipach z youtube czy obserwacji czynionych podczas skreczsesji, pracy dj-ów, itp.
Model ten został najcieplej przyjęty przez DJ'ów Hip-Hop'owych (choć nie tylko - jedną z twarzy Vestaxa jest np. Carl Cox, grający właśnie z PDX'ów), co zawdzięcza talerzowi o nowatorskim profilu (nacięcia) oraz równie nowatorskim ramieniu (jest to gramofon, w którym po raz pierwszy wykorzystano technologię A.S.T.S. - ramię z założenia wyklucza przeskakiwanie igły), czyli właściwościom przydatnym przy scratchowaniu.

Dane techniczne:

- Zawodowy, bezpośredni napęd o kwarcowej stabilizacji,
- Proste, balansowane ramię w rewolucyjnej technologii A.S.T.S. (Anti Skip Tonearm System),
- Tryb pracy 33 1/3 oraz 45 obrotów na minutę [RPM],
- Bardzo szybki start i stop - poniżej 0,5 sek.,
- Elektroniczny hamulec,
- System antywstrząsowy,
- Moment obrotowy ponad 2,0 kg/cm,
- Zniekształcenia 0,01% WRMS,
- Standardowy suwak pitch +/-10% bez centralnej zapadki,
- Dodatkowy suwak pitch +/-50% ustawiający zakres pracy standardowego suwaka pitch,
- Przycisk reverse (płyta zacznie się obracać w drugą stroną w ciągu 1/6 normalnego obrotu płyty przy prędkości 33 1/3) rpm,
- Obudowa z tworzywa ABS (wraz z ramieniem eliminują przydźwięk i zniekształcenia, które mogą się pojawić w pobliżu wysokiej mocy zestawów głośnikowych).
- Regulowany opóźniony start,
- Regulowany opóźniony stop.


Niestety muszę dodać znowu na podstawie własnych spostrzeżeń, że niestety obudowa plastikowa, bo tak najprościej należy o niej mówić, nie jest rozwiązaniem dobrym, na pewno miało ono wpływ na koszta gramofonu ale niekoniecznie sprawuje się to tak, jak chciał producent. Nie trzeba wiele aby w małym pomieszczeniu przy głośnikach nieco większej mocy niż te oferowane w zestawach z mini - wieżami wystąpiło sprzężenie zwrotne o bardzo dużej sile. Na pewno mają na to wpływ także inne czynniki, jak np. meble, na których ustrojstwo jest postawione lub ustawienia na mikserze i wzmacniaczu, które niewłaściwie skomponowane mogą dodatkowo potęgować to zjawisko.
Są to informacje z mojego podwórka, może rzeczywiście u mnie "coś jest nie tak", jednak postanowiłem nie pomijać tych informacji.

Od razu więc widać, że PDX-2000 jest gramofonem z nieco większymi możliwościami od wspomnianej "tysiącdwusetki".
Większy moment, większy zakres pitch już na pidstawowoym suwaku, opcja reverse, opóźnienie start i stop. Ale są i wady, jak choćby plastikowa obudowa PDX'a-2000.
Nie chodzi tu jednak o porównania gramofonów, a o ukazanie ich możliwości. Firma Vestax idzie więc dalej i sukcesywnie powiększyła rodzinę PDX'ów.

VESTAX PDX-2000 MK II

Vestax PDX-2000 MK II

- Nowe ramię, a w szczególności jego wieżyczka, dzięki której można teraz precyzyjniej ustawić ramię, a co najważniejsze można robić to podczas gry,
- Nowy talerz, który jest niższy i inaczej "ponacinany", wszytko po to, aby usprawnić i przyspieszyć wykonywanie trików, a także zwiększyć precyzję pracy.


Na tą wersję musicie uważać - Vestax wydał partię z troche źle odlanymi talerzami - lubią pływać, a przy scratchu gubić ścieżkę.

PDX-2000 MK II w limitowanych wersjach klolorystycznych obudowy

WHITE

PDX-2000 MK II White

BLACK - w wersjii 2000 MK II black prawdopodobnie nie ma wyświetlacza.

PDX-2000 MK II Black

VESTAX PDX-3000

Vestax PDX-3000

VESTAX PDX-2300

Vestax PDX-2300

- Wyświetlacz stanu pitch, przez co wyeliminowano przycisk Quartz Lock, gdyż na wyświetlaczu widać kiedy jest on w pozycji 00%,
- Przełącznik pitch +/- 50% z natychmiastowym przyspieszeniem obrotów talerza.

Vestax PDX-2000 możliwy jest do rozbudowania do poziomu PDX-2300 poprzez zabudowanie w nim nowego modułu z wyświetlaczem.

VESTAX QFO

VESTAX QFO


Vestax QFO, nowy rewolucyjny model, który łamie granice typowego zestawu DJ'a, składającego się z gramofonów i miksera. Dzięki zamknięciu i połączeniu w jednym urządzeniu gramofonu i miksera, umozliwiono nam tworzenie nowych nieznanych dotąd, form ekspresji muzycznej.
Kiedyś powiedziano: "JEDEN CZŁOWIEK powinien rozpocząć nowy rozdział w historii". Q-BERT (zdobywający czterokrotnie pod rząd, mistrzostwo świata DMC) już to wielokrotnie udowadniał, będąc pionierem i innowatorem wykorzystania gramofonu jako instrumentu. Teraz wraz z From Yoga promuje QFO, którego są ojcami chrzestnymi i przy którego projektowaniu aktywnie uczestniczyli.
QFO, to tak naprawdę ulepszony gramofon z serii PDX, plus 2 kanałowych profesjonalny mikser z 2 torowym equalizerem na każdy kanał… w jednym! Być może jesteśmy świadkami rewolucji w świecie turnablistycznym, za którą będzie stało właśnie to jedyne w swoim rodzaju urządzenie. Określane mianem PLUG & PLAY & BATTLE.
Mikser QFO jest oparty na światowym standardzie jakim jest PMC-05PRO III. Wejścia dla dwóch urządzeń z sygnałem liniowym (CD / MP3 player, DAT, Mini Disc, etc) oraz możliwość przekierowania sygnału z QFO do każdego z 2 kanałów. Mikser posiada jedno wyjście liniowe RCA i dwa wyjścia słuchawkowe (1/4 calowe PHONE oraz MINI JACK).




Zaadoptowanie unikalnej metody, jaką jest siła sprężyny zamiast grawitacji ułatwia stabilizację siły nacisku igły gramofonowej. Igła lepiej trzyma się płyty, co jest szczególnie istotne przy "agresywnym" stylu grania.

Dane techniczne:

INPUT: LINE×2(RCA)
OUTPUT: LINE×1(RCA)
HEADPHONE OUT ×2(1/4inch PHONE×1, MINI JACK×1)
MOTOR: DIRECT DRIVE DC MOTOR
STARTING TORQUE: 2.7kg/cm
STARTING TIME : 0.5 sec(33 1/3 rpm)70 stopni
WOW FLATTER: 0.007% W.R.M.S


Vestax PDX-8000

Wersja kolorystyczna grey

PDX-8000 grey

Limitowana wersja kolorystyczna red

Pdx-8000 red

O tym modelu i poniższych wiem, że były. Nie posiadam danych.

Vestax PVT E2

Vestax PVT E2

Rewolucyjne rozwiązanie zastosowane w tym modelu pozwalało na odtwarzanie czy nawet skreczowanie płyt w położeniu gramofonu w pochyleniu do 90 stopni!
Jst to możliwe dzięki zastosowaniu ramienia z technologią DBTS (Dynamic balance tone arm system). Rozwiązanie to polega na tym, że nie siły grawitacji i odśrodkowe rządzą ramieniem lecz sprężna z regulowaną siłą nacisku, która dociskała igłę odpowiednią siłą do płyty umożliwoając odtwarzanie nawet w pionie.

Vestax PDX-D3S MkII

PDX-D3S MK II

Vestax PDX-A2

PDX-A2

Vestax PDX-D3

PDX-D3

Polska strona Vestax:

KLIK


Numark TT-1650

Numark TT-1650

TT-1650 jest podstawowym gramofonem z napędem bezpośrednim firmy Numark . Futurystyczne kształty charakteryzują całą serię TT i podkreślają nowoczesność sprzętu i jego oryginalność . Optymalny zakres pitch, dwa przyciski start/stop oraz aluminiowy talerz podkreślają profesjonalne zacięcie sprzętu . Nakładana i ruchoma horyzontalnie lampka to też dobre rozwiązanie [wymiana spalonej żarówki w większości gramofonów wymaga ich rozkręcenia] . w komplecie ze slipmatą oraz firmowym systemem numark groove tool gramofon po zakupie jest w pełni gotowy do gry .

Dane techniczne:

- napęd bezpośredni
- moment obrotowy 1,0 kg/cm
- prędkości talerza : 33 1/3 oraz 45 rpm
- zakres pitch +/- 10%
- aluminiowy talerz
- dioda LED sygnalizująca położenie 0 na pitch'u
- dwa przyciski start/stop (możliwe ustawienie deka pod scratch lub miksowanie)
- opcjonalnie zdejmowana lampka oświetlająca system na płycie
- podświetlany włącznik na górnym panelu
- dołączony system z igłą, slipmata oraz kable



StantON T 62 B

StantON T 62 B

Firma stanton wypuściła na rynek nową serię gramofonów z symbolem "T". Cała seria to cztery gramofony, które znacznie podnoszą poprzeczkę swymi osiągami i ceną. Dodatkową zaletą jest ładny wygląd i solidne, dobrze wykończone detale. Nawet najprostszy z serii t50, grmofon z napędem paskowym, posiada dwa przyciski start/stop, proste ramię i montowaną lampkę oświetlającą talerz.
Nowy stanton trafia do klienta gotowy do gry. W zestawie otrzymujemy slipmatę, kabel z uziemieniem, montowaną lampkę oświetlającą płytę oraz system stanton 500b (oprócz modelu t120).
T 62 to najprostszy gramofon z napędem bezpośrednim z serii "T". Urządzenie wyposażono w pitch o zakresie działania +/- 10% oraz 2 prędkości obrotów talerza - 33 1/3 i 45 rpm. Ten model posiada solidny aluminiowy talerz oraz mocny silnik a dodatkowo specjalnie uodpornione na wstrząsy, proste ramię. Dzięki tym cechom rekomendujemy ten gramofon dla początkujących adeptów "drapania".

Dane techniczne:

- gramofon z napędem bezpośrednim
- 2 prędkości odtwarzania: 33 1/3 i 45 rpm
- proste ramię o zwiększonej odporności na wstrząsy
- pitch +/- 10%
- montowana lampka do oświetlania płyty
- 2 przyciski start/stop (battle style)
- w zestawie kabel z uziemieniem, lampka do oświetlania płyty, slipmata oraz system stanton 500 b z igłą


Reloop RP-2000 MK3

Usilnie stylowany na Technics 1200...

Reloop RP MK III

Dane techniczne:

- napęd bezpośredni
- moment obrotowy 1,0 kg/cm
- zakres pitch +/- 10 %
- tryb pracy : 33 1/3 oraz 45 obrotów na minutę [RPM]
- możliwość kontroli funkcji START/STOP z zewnętrznego urządzenia
- zniekształcenia: < 0.15% WRMS
- anti-skate [zakres : 0-7 g]
- nóżki absorbujące drgania
- do gramofonu dołączony system Audiotechnica 3600L z igłą , slipmata oraz pokrowiec ochronny na gramofon firmy glorious
- waga: 9,5 kg


Reloop RP 4000 M3D

Reloop RP-4000 M3D

Dane techniczne:

- napęd bezpośredni, kontrolowany kwarcowo
moment obrotowy : 1,6 kg / cm - zakres pitch +/- 10 lub 20 %
- tryby pracy : 33 1/3, 45 oraz 78 obrotów na minutę [RPM]
- przełącznik trybu pracy przód / tył [reverse]
- blokada kwarcowa obrotów
- stroboskopowa kontrola prędkości talerza
- zbalansowane ramię w kształcie litery S
- możliwość kontroli funkcji START/STOP z zewnętrznego urządzenia
- wyjście na licznik beatów
- elektroniczny hamulec
- nóżki absorbujące drgania
- zniekształcenia : 0.15% WRMS
- wymiary : 450 x 352 x 148.5 mm
- waga : 9,8 kg


Numark TT-X USB

Numark TT-X USB

TTX to najsilniejszy i najlepiej wyposażony gramofon numarka. 4-zakresowy pitch, potężny silnik z możliwym ustawieniem prędkości do +/- 50% oraz możliwość regulacji siły startu i hamowania talerza to funkcje jakie posiada już model niższy czyli tt-500. TT-X posiada przyjemny podświetlany na niebiesko elektroniczny wyświetlacz, który automatycznie zmienia sposób wyświetlania gdy zamienione zostaną miejscami sekcje pitch oraz sekcja przycisków funkcjonalnych. Funkcja key lock pozwala na zachowanie oryginalnej tonacji głosu lub linii melodycznej w czasie zmiany prędkości talerza.

Dane techniczne:

- napęd bezpośredni kontrolowany kwarcowo
- moment obrotowy 5,0 kg/cm
- prędkości talerza : 33 1/3 , 45 oraz 78 rpm
- zakres pitch +/- 8,10,20 lub 50 %
- elektroniczny wyświetlacz [prędkość, bpm, rpm]
- regulowana pokrętłami siła startu i hamowania talerza
- funkcja reverse [odtwarzanie do tyłu]
- aluminiowe, proste ramię oraz ramię w kształcie litery S
- aluminiowy talerz
- regulacja wysokości korpusu ramienia
- regulacja anti-skate
- dioda LED sygnalizująca położenie 0 na pitch'u
- dwa przyciski start/stop [ustawianie deka pod scratch lub miksowanie]
- zdejmowana lampka oświetlająca system na płycie
- podświetlany włącznik na górnym panelu
- masa : 13,0 kg


Numark TT-200

Numark TT-200

TT-200 to następca TT-100. Posiada wszystkie funkcje swojego udanego poprzednika, a dodatkowo został wyposażony w kilka elementów wchodzących w skład najlepszego deka z serii - modelu TTX [ramię, talerz, lampka, włącznik]. TT200 posiada futurystyczną obudowę i dodatkowy przycisk start/stop umożliwiający ustawianie gramofonu "pod skreczowanie"w tzw. pozycji battle. Zakres pitch 10% a więc optymalnie. Trzy zakresy prędkości oraz funkcja reverse umnożliwiająca wsteczne odtwarzanie podnoszą zdecydowanie ocenę tego gramofonu. Nakładana i ruchoma horyzontalnie lampka to też dobre rozwiązanie i wizytówka całej serii TT . Dzięki temu wymiana spalonej żarówki lub całej lampki zajmuje niewiele czasu. Nowatorskim rozwiązaniem jest też możliwość zamiany skecji przycisków funkcjonalnych oraz sekcji pitch.


Dane techniczne:

- napęd bezpośredni
- moment obrotowy 1,7 kg/cm
- trzy prędkości obrotu talerza : 33 1/3 , 45 oraz 78 rpm[obrotów na minutę]
- zakres zmiany prędkości obrotowej talerza - pitch - suwak pracujący w zakresie +/- 10%
- dioda LED sygnalizująca położenie 0 na pitch'u
- aluminiowe, proste ramię
- aluminiowy talerz
- regulacja wysokości korpusu ramienia
- regulacja anti-skate
- dwa przyciski start/stop [ustawianie deka pod scratch lub miksowanie]
- zdejmowana lampka oświetlająca system na płycie
- podświetlany włącznik na górnym panelu



Pod ceną gramofonu kryje się nie tylko jego design. Wydaje się to oczywiste. Warto jednak nadmienić, że przy jego wyborze, poza ceną, należy się keirować przede wszystkim tym, co za tę cenę otrzymamy.
Obecne rozwiązania techniczne pozwalające gramofonom na pracę z różnego rodzaju kontrolerami, rozwiązania konstrukcyjne ramion itd. prowadzą do większej wygody używania gramofonów podczas ich eksploatowania, czy to amatorsko w domu czy komercyjnie podczas grania imprez w klubach. Stając przed wyborem należy się również zastanowić, jak gramofon będzie używany. Tzn. czy będzie to sprzęt do skreczu czy do muzyki klubowej? Zastosowałem te dwa warianty do porównania, bo wiadomo, że podczas skreczowania będą nam przydatne ciekawe rozwiązania konstrukcyjne ramion, trzymania trakcji itp., a do odtwarzania płyt bez wielkiej w nią ingerencji może nie będzie to konieczne, choć na pewno nie zaszkodzi! W każdym razie DJ grający muzykę rozrywkową może skreczować, może to robić selektor ridimów itd. Chodzi o podstawową rzecz - aby urządzenie spełniało nasze oczekiwania i w razie czegoś nie zawiodło.
Koło zaczyna się zamykać... Gramofon to tylko napęd i wyjście na wzmacniacz. Gramofon to podstawa działania systemu odtwarzającego piękny nośnik, jakim jest winyl. Teraz czas na dobór odpowiedniej wkładki gramofonowej. Ten element ma także znaczący wpływ na jakość i przetwarzanie dźwięku jak i na wygodę pracy. Wkłądek z przeznaczeniem do ekstremalnej pracy DJ-a jest bardzo dużo. Tpo jednak nie jest temat o wkładkach i dlatego ucinam ten temat. Po więcej na temat wkładek zapraszam do działu Rodzaje i parametry wkładek gramofonowych.


Moduł PDX-2000





homeanim>>>Powrót do strony głównej<<<homeanim



Jeżeli zapomniałem o czymś, gdzieś widzisz nieprawidłowości - napisz do mnie poprzez zakładkę Kontakt.


Źródło: Internet:
tablism.com
dj-sklep.pl
djshop.pl
grafiki google
i doświadczenia własne.